ÖĞRENCİLERİN HAK ETTİKLERİ BİR OKUL İKLİMİ YARATABİLMEK İÇİN HER DURUMA YÖNELİK ÖZEL POLİTİKALAR VE UYGULAMA GELİŞTİRMEYE GEREK OLMAYABİLİR. ÜZERİNDE HEMFİKİR OLUNAN BİRKAÇ TEMEL İLKE ÜZERİNDEN POLİTİKA GELİŞTİRMEK YETERLİ OLABİLİR. AŞAĞIDA, EĞİTİMCİLER, EBEVEYNLER VE ÖĞRENCİLERİN ETKİLİ OKUL ÜZERİNDE TARTIŞMALARI AMACIYLA BİRKAÇ TEMEL İLKE ÖRNEĞİ VERİLMİŞTİR;
1. Eğitim; gerçek bilgiler, beceriler veya ayrıştırılmış disiplinler üzerine değil, problemler, projeler ve öğrencilerin soruları üzerinden organize edilmelidir.
2. Düşünme dağınık bir süreçtir, derin düşünme ise çok daha dağınık bir süreçtir. Bu nedenle, düşünmeyi yapılandırmaya yönelik adım adım standartlardan, çok spesifik ve kurallı çıktı beklentisinden kaçınmak iyi olur.
3. "Çocukların konuyla ilgili ilgi düzeylerini ve daha genel bir bakış açısıyla öğrenme heyecanlarını nasıl etkileriz" sorusu okulda yaptıklarımızın öncelikli kriteri olmalı.
4. Öğrenciler verilen göreve ilgisiz oldukları zaman, sorun öğrencilerde değil verilen görevde olabilir
5. Okullarda öne çıkan sınıflarda öğretmenler konuşmaktan daha çok dinlemektedirler. "En iyi öğretmenlerin dillerinde bolca diş izi vardır."
6. Çocuklar, yönergeleri izleyerek değil, kararlar vererek kendi yararlarına olacak kararlar vermeyi öğrenirler.
7. Programla, pedagojiyle, sınıfla ilgili çatışmaları nasıl çözeceğimizden emin olmadığımızda en uygun tepki çocuklara sormaktır.
8. Çocukların davranışlarına, ihtiyaçlarına, motivasyonlarına, eylemlerinin altında yatan gerekçelere daha çok odaklandığımızda, çocukların "kaybolmasının" önüne geçmiş oluruz.
9. Öğrenciler yaptıkları şeyler için (okuma, uslu olma, problem çözme...) ödüllendirilir veya övülürlerse, muhtemelen, ödül almak için yapmaları gereken "şeylere" ilgilerini kaybederler.
10. Öğrenciler okuldaki olumlu yanlarına odaklanmaya yönlendirilirlerse, okulda ne yapmakta olduklarına odaklanmaya daha az eğilimli olurlar.
11. Bütün öğrenmeler bilimsel olarak değerlendirilebilir. Fakat öğrenmenin en önemli olanlarını ölçmek çok zordur ve eğer bu öğrenmeleri sayılara indirgemeye çalışırsak öğrenmenin kalitesi azalacaktır.
12. Standartlaştırılmış testler öncelikli olarak yeterliliği değerlendirirler. Bu testler, etkileyici olmayan eğitim süreçlerini başarılı göstermeye hizmet ederler.