T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / SÖKE - Sazlıköy Hilmi Fırat Ortaokulu

Okullarda Bitki Yetiştirmenin Faydaları

İç mekan bitkilerinin faydaları saymakla bitmez: Hastaların iyileşme süreçlerini hızlandırır; hastane ve ofis çalışanlarının ruh hallerini iyileştirir, morallerini ve üretkenliklerini artırırlar.

Bitkiler sağlığımıza ve mutluluğumuza katkı sağlamakla birlikte, okullar ve diğer eğitim ortamları için de oldukça faydalı unsurlar. Tıpkı ofislerde ve hastanelerde olduğu gibi, okullarda da stres seviyesi sıklıkla artabiliyor ve hastalık yapıcı mikroplar yakın temastan ötürü kişiden kişiye kolayca yayılabiliyor.  

Süs bitkilerinin sınıfınızdaki genel sağlığı ve üretkenliği nasıl artırdığını öğrenmek ister misiniz? Yazının devamında bitkilerin okul ortamına yaptığı katkılarla ilgili derlememizi bulabilirsiniz... 

Sınıf içi performansı artırır

Bitkili bir ortamda bulunmanın hafızayı yüzde 20 oranında geliştirdiği ve bir dizi temel testte başarıyı artırdığı daha önce kanıtlandı. Bunun sebebinin, bitkilerin yapraklarının ve gövdelerinin arka plandaki sesleri (trafik, parkta oyun oynayan çocuklar veya koridorda konuşan insanlar gibi) emebilmesi, yönünü değiştirebilmesi ve engelleyebilmesi olduğu düşünülüyor.

2010 yılında Sydney Teknoloji Üniversitesi'nde gerçekleştirilen bir araştırma bunu destekliyor. Çalışmada incelenen sınıfların yarısına 3 adet süs bitkisi yerleştirildi ve bunun sonucunda 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin performanslarının hatrı sayılır bir oranda arttığı keşfedildi. 

Öğrencilerin heceleme, matematik, okuma ve fen gibi bazı temel derslerdeki performansları incelendiğinde, sınıfta bitki bulunmasının performanslarını yüzde 10 ila 15 civarı geliştirdiği gözlemlendi, ki bu öğrenme adına oldukça yüksek bir oran.  

Dikkat dağıtıcı dış sesleri engellemesinin yanı sıra, bitkiler karbondioksit seviyesini azaltarak da sınıf performansını artırmaya yardım eder. Yüksek karbondioksit miktarı baş ağrısına, sersemliğe, yorgunluğa yol açabilir ve bunların tümü konsantrasyonu olumsuz şekilde etkiler. 

Stres ve anksiyeteyle başa çıkmaya yardımcı olur 

Süs bitkilerinin öğrencilerin performanslarını artırıyor olmasının bir sebebi de; stresi, gerginliği ve anksiyeteyi azaltması. Bitkilerin, gerginliği ve anksiyeteyi yüzde 37, öfkeyi ise yüzde 44 oranında azalttığı gözlemlendi. 

Sık yaşanan aşırı stresin sağlığımız ve mutluluğumuz üzerinde olumsuz etkiler bırakacağının çoğumuz farkındayız. Baş ağrısı, yorgunluk ve çeşitli ağrılara (bunlar üretkenliği düşürücü etkenler) sebep olmakla birlikte bizi üzgün, kaygılı ve asabi hale getirebilir. 

Neyse ki, ruh halimizi anında iyileştirecek birçok bitki mevcut! 

Hastalıkları ve devamsızlığı azaltır

Daha önce de belirttiğimiz gibi, okullarda bitkilere yer açmak, personelin ve öğrencilerin baş ağrısı gibi yan etkilere maruz kalmasına sebep olacak yüksek karbondioksit seviyesini azaltmaya yardımcı olur. Benzer şekilde, Fjeld tarafından 2002 yılında Norveç'te yapılan bir çalışma, saksı bitkilerinin ilkokul öğrencilerinde hastalık bağlantılı devamsızlıkları azalttığını buldu. 

Bununla birlikte, kötü hissetmenize yol açacak tek şeyin karbondioksit olmadığını belirtmekte fayda var. Uzun süre maruz kaldığınız takdirde karbondioksitinkine benzer etkiler yapacak başka toksinler de mevcut. 

Her gün maruz kaldığımız toksinler, ofislerde ve hastanelerde olduğu kadar okullarda ve diğer eğitim tesislerinde yer alan bazı maddelerde de bulunuyor. Bunlardan bazıları; kese kağıdı, havlu kağıt ve peçetelerdeki formaldehid, temizlik malzemelerindeki amonyak ve plastik maddelerdeki benzen. Neyse ki, okullarda bitki bulundurmak havanın bu toksik maddelerden arınmasını sağlar. Duvar sarmaşığı ve marginata bitkisi (red-edged dracaena) bu amaca en uygun iki etkili bitki.   

Topluluk algısını teşvik eder 

Son olarak, okullarda bitkilere yer vermenin bir başka faydası da öğrenci ile sınıf arasındaki ilişkiyi güçlendiriyor olması. Çünkü bitkiler, sosyal etkileşimi teşvik eder ve iş birliği ile takım çalışmasını destekler. 

Örneğin, öğretmenlerin öğrencilere sınıfta hangi bitkiyi istediklerini sormaları bir tartışma ortamı yaratır. Bu sayede öğretmen, öğrencilere farklı bitki türleri, bitkilerin nasıl büyüdüğü ve bitkilere nasıl bakılması gerektiğiyle ilgili bilgiler verme fırsatına da sahip olur. 

Sınıftaki bitkilerle ilgilenme işi grup çalışmasına evrilebilir. Örneğin, belirli bir takım ya da kişi, belirli bir bitkiden sorumlu tutulabilir. Bu yalnızca takım çalışmasını teşvik etmekle ve öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmekle kalmaz, aynı zamanda öğrencilere sorumluluk duygusu aşılar ve kendilerini yetkin hissetmelerine yol açar. 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.05.2021 - Güncelleme: 26.05.2021 22:23 - Görüntülenme: 234
  Beğen | 2  kişi beğendi